Värmdö Ridklubb

Trygg Idrott

Rutin för utdrag ur belastningsregistret

Från och med 1 januari 2020 ska föreningar begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har ideella uppdrag i föreningen samt har direkt och regelbunden kontakt med barn. Detta enligt beslut Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. från Riksidrottsmötet 2019 som ett led i Trygg idrott Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kontrollen ska enbart ske av de som har ett, skriftligen eller muntligen, överenskommet uppdrag. Uppdraget ska också innebära en kontinuerlig och varaktig kontakt med barn under 18 år. Alla nya blivande ledare, eller förtroendevalda bör visa upp ett registerutdrag innan de påbörjar ett uppdrag ifall det innebär regelbunden kontakt med barn. Personer över 15 år som regelbundet deltar i verksamheten ska också visa upp ett utdrag.

Berörda personer som i dagsläget är verksamma i klubben kommer kontaktas av utsedda styrelsemedlemmar, och ska därefter själva skicka efter ett utdrag från belastningsregistret. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publicerad: 2022-08-31

Senast uppdaterad: 2023-03-16